Ingatlant vesz, vagy elad: kötelező az energetikai tanúsítvány
2014-02-24 15:44:05
Szigorodott a lakáseladás
és vásárlás, 2013 január elejétől kötelező minden ingatlanhoz csatolni
annak energetikai tanúsítványát, melyet a köznyelvben "zöld kártyának"
is hívnak. A tanúsítványt elektronikus formátumban is elkészítik, hogy
egy központi nyilvántartásba kerülve bármikor előkereshető legyen.
Szigorodott a 2012 januárjában bevezetett kötelező energetikai
tanúsítvány elkészíttetése: míg tavaly csak javallották meglétét, idén
január kilencedikétől kötelező kiváltani a köznyelvben "zöld kártyának"
is nevezett tanúsítványt, hiánya miatt ugyanis nem lehet eladni vagy
venni lakást, házat ingatlant, de az átíratást is megnehezíti, ha nincs.
Az energetikai osztályozást célszerű feltüntetni a lakások hirdetésében
is.
Hogy terem az energetikai tanúsítvány?
Maga
a kiváltás sem egyszerű: keresni kell egy szakembert, vagy céget,
akinek jogosultsága van kiállítani effajta tanúsítványt. A szakemberek
fellelését rá lehet bízni a népszerű keresőszolgáltatások nyújtotta
találatokra, vagy pedig a Magyar Mérnöki Kamara energetikai oldalán található keresőfelületen szűkítünk Baranyára, vagy arra a megyére, ahol lakunk.
Következő
lépésben "a tanúsítást végző szakembernek egy központi azonosító számot
(törzsszámot) kell kérnie, amelyre az energetikai tanúsítvány készül.
Az e-tanúsítás az Országos Építésügyi Nyilvántartás részeként működő
alkalmazás, melynek célja az energetikai tanúsítványok országos,
elektronikus, hiteles nyilvántartásának megalapozása. Internetes elérésű
felületet biztosít a tanúsítványok feltöltéséhez, és a feltöltött
adatok alapján elvégzi a tanúsítvány automatikus, formai és számszaki
ellenőrzését, a tanúsítványok hitelesítését és nyilvántartásba vételét.
Az adásvételi szerződés megkötésében kötelező jelleggel közreműködő
ügyvédnek a kapott tanúsítási törzsszámot be kell írnia az adásvételi
szerződésbe. A földhivatali bejegyzés végül csak ezen törzsszám megléte
esetén történik meg" - olvasható a nyugat.hu cikkében.
Mikor szükséges, és mikor nem?
Az
energetikai tanúsítványról a 176/2008. évi kormányrendelet 3. pontja
határoz. A hatályos jogszabály szerint akkor kell a tanúsítványt
kikérni, ha: "az épület energetikai jellemzőit e rendelet előírásai
szerint - amennyiben nem rendelkezik érvényes energetikai tanúsítvánnyal
- tanúsítani kell a rendelet hatálya alá tartozó
a) új épület építése;
b) meglévő épület (önálló rendeltetési egység, lakás)
ba) ellenérték fejében történő tulajdon-átruházása, vagy
bb) egy évet meghaladó bérbeadása;
c) 1000 m2-nél nagyobb hasznos alapterületű hatósági rendeltetésű, állami tulajdonú közhasználatú épület esetén."
A
rendelet nem vonatkozik: "az 50 négyzetméternél kisebb hasznos
alapterületű épületekre; műhelyekre; a két évre tervezett - valamint az
évente négy hónapnál rövidebb időtartamban használt épületre; hitéleti,
mezőgazdasági rendeltetésű létesítményekre; a jogszabállyal védetté
nyilvánított épületre, valamint a védetté - ipari, műemléki -
nyilvánított területen álló épületre; illetve a levegővel felfújt, vagy
feszített sátorszerkezetű, huzamosabb emberi tartózkodásra szolgáló
épületekre." A szöveg azonban félrevezető, mivel az 50 négyzetméternél
kisebb alapterületű lakásokra ugyanúgy kell tanúsítványt készíttetni,
mint a nagyobbakra.
20-30 ezer forint között lehet az ár
A
tanúsítvány kiváltásának ára cégenként változik, egy pécsi cégnél a
következő díjszabással dolgoznak: lakásra vonatkozó zöldkártya ára 12
ezer forint + Áfa, családi háznál 15 ezer forint + Áfába kerül a
tanúsítvány. Az utóbbi összeg az új építésű lakásokra és lakóházakra is
vonatkozik, viszont az árat növelheti a kiszállási díj és egyéb
költségek is. Egy tanúsítvány elkészíttetése így 20-30 ezer forint
között mozoghat attól függően, hogy a felmérést végző cég, vagy
szakember hirdet-e akciót, illetve milyen más járulékos költséget számít
bele az árba a tanúsításon kívül, de függ az épület alapterületétől is.
Egy tanúsítvány tíz évig érvényes alapesetben.
Az ingatlanokat A+ jelöléstől az I-jelig osztályozzák: